Vaikuttaako ruokavalio emättimen terveyteen?

Tasapainoinen ruokavalio on kaikin tavoin terveyden kannalta tärkeää. Elimistö tarvitsee tiettyjä ravintoaineita toimiakseen hyvin. Huono ruokavalio voi vaikuttaa emättimen terveyteen ja saattaa altistaa immuunijärjestelmän heikentymiseen liittyville yleisille vaivoille. Nauttimasi ruoka ja juoma voivat myös vaikuttaa emättimen pH-arvoon sekä sen kosteuteen tai kuivuuteen. Jos sinulla on diabetes tai jokin muu terveysongelma, johon ruokavalio voi vaikuttaa, kuten ylipainoa tai allergiaa tietyille ruoka-aineille, on tärkeää tarkistaa lääkäriltä, mitä sinun pitäisi sisällyttää ruokavalioosi ja mitä jättää pois.

Mitkä ruoka-aineet ovat emättimen terveyden kannalta hyviä?

Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio tukee yleistä terveyttä ja emättimen tehokasta toimintaa. Pääsääntöisesti on järkevää noudattaa yleisiä ohjeita, joissa suositellaan runsaasti kuituja, proteiinia ja välttämättömiä ravintoaineita, kuten vitamiineja, kivennäisaineita ja rasvahappoja sisältävää ruokavaliota. Päivittäisessä ruokavaliossa kannattaa välttää kokonaan tai ainakin rajoittaa pitkälle jalostettujen sekä rasva- ja sokeripitoisten hiilihydraattien käyttöä. Ravitsemusasiantuntijat suosittelevat usein syömään "sateenkaariruokaa", jolloin ruokavalio sisältää runsaasti eri värisiä ruoka-aineita, esimerkiksi punaista paprikaa ja mustikoita. Tämä perustuu siihen, että ruoka-aineiden luonnolliset värit viittaavat tiettyjen hyödyllisten ravintoaineiden suuriin pitoisuuksiin, ja syömällä värikästä ruokaa saat monipuolisesti tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita, ja ruokavaliosi säilyy innostavana ja tasapainoisena. Kasviksista palkokasvit, kuten linssit ja pavut, jyvät ja viljat, kuten kvinoa ja kaura, sekä pähkinät ja siemenet ovat hyviä kuidun, proteiinin ja välttämättömien ravintoaineiden kasvipohjaisia lähteitä.

Tietoa sokerista

Kokonaisia hedelmiä syömällä saat runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita, ja tämä on paras tapa sisällyttää ruokavalioon kohtuullinen määrä sokeria. Jalostetut tai säilötyt hedelmät tai vain tuoremehun juominen nostavat verensokerin lyhytaikaisesti, koska sokeri imeytyy nopeasti verenkiertoon. Kun syöt kokonaisen hedelmän, myös sen kuoret (jos mahdollista) ja ytimen, kuitu ja ravintoaineet hidastavat sokerin vapautumista verenkiertoon, jolloin verensokeriarvot pysyvät todennäköisesti vakaampina. Arvojen nopea nousu ja sen jälkeen romahtaminen on vähemmän todennäköistä. Osa lääkäreistä epäilee, että sokeri saattaa pahentaa hiivaan liittyviä vaivoja. Jos sinulla on taipumusta hiiva-infektioihin, sinun kannattaa vähentää sokerin määrää ruokavaliossasi.

Viisi emättimen terveyttä edistävää ruoka-ainetta

Jogurtissa, joka sisältää eläviä tai aktiivisia bakteerikantoja, on hyödyllisiä bakteereita, kuten maitohappobakteereita, jotka voivat osaltaan auttaa pitämään yllä emättimen tervettä, hieman hapanta pH:ta.

Soija. Sen lisäksi, että soijaruuat, kuten tofu, edamame ja tempeh ovat hyviä proteiinin ja muiden ravintoaineiden lähteitä kasvissyöjille ja vegaaneille, ne sisältävät kasviestrogeenejä, jotka auttavat ylläpitämään emättimen kosteutta ja normaalia toimintaa. Vältä lihaa jäljitteleviä soijatuotteita, kuten soijapurilaisia ja soijapekonia. Ne ovat yleensä pitkälle jalostettuja ja sisältävät paljon suolaa ja muita epäterveellisiä lisäaineita..

Avokadot sisältävät runsaasti hyödyllisiä vitamiineja ja mineraaleja, kuten E-vitamiinia, jotka tukevat emättimen luonnollista kosteutta.

Ruokavalioon kannattaa sisällyttää manteleita ja muita pähkinöitä ja siemeniä, joissa on runsaasti sinkkiä. Sinkki on tärkeä kivennäisaine hormonituotannon kannalta ja tukee immuunijärjestelmää.

Vältettäviä ruokia

Ei kannata syödä liikaa minkään tyyppistä ruokaa, edes hedelmiä. Pyri kohtuuteen, monipuolisuuteen ja tasapainoon kaikessa, mitä syöt. Pitkälle jalostettuja ja runsaasti suolaa, rasvaa ja sokeria sisältäviä ruokia ja liiallista alkoholin ja kofeiinin käyttöä kannattaa välttää. Pääsääntönä voidaan pitää, että yleiselle terveydelle hyväksi olevat ruuat ovat hyväksi myös emättimelle.

Juo paljon vettä. Monet naiset eivät juo tarpeeksi. Riittävä nesteytys on tärkeää emättimen terveyden ja toiminnan kannalta. Alkoholi aiheuttaa nestehukkaa ja muuttuu elimistössä sokeriksi, joten sitä kannattaa nauttia vain kohtuudella. Vaihda toinen cappuccinokupillinen tai valkoviinilasillinen vesilasilliseen tai kupilliseen kofeiinitonta yrttiteetä. Huomaat kyllä hyödyt.