Voiko liikunta aiheuttaa kipua emättimeen?

Kaikki tietävät, että liikkuminen on terveyden kannalta tärkeää, joten eikö ole ironista, että liikunta voi aiheuttaa epämiellyttäviä emätinvaivoja? Liikunta voi luoda olosuhteet, joissa emätin ärtyy ja haitalliset mikrobit menestyvät. Ei kuitenkaan kannata huolestua, vaikka liikunnan aikana tai sen jälkeen ilmenisi kipua emättimessä. Muutamasta yksinkertaisesta muutoksesta voi olla jo paljon apua. Älä anna emätinkivun ja -ärsytyksen pitää sinua poissa kuntosalilta!

Mikä voi aiheuttaa kivun emättimessä liikunnan yhteydessä?

Monilla on kokemusta liikunnan jälkeisestä hankauksen, paineen ja kosteuden aiheuttamasta epämukavuudesta, mutta emme useinkaan huomaa, että ne voivat vaikuttaa emättimen terveyteen. Yleistynyt kipu ulkosynnyttimien alueella, punoitus, turvotus ja kutina ovat yleisiä liikuntaan liittyviä emätinvaivoja.

Tämän tyyppisiä vaivoja voivat helposti aiheuttaa kireät, huonosti istuvat tai synteettisestä materiaalista valmistetut vaatteet, jotka estävät hien ja kosteuden haihtumisen ja voivat aiheuttaa emätinkipua paineen ja hankauksen vuoksi. Jos harrastuksenasi on aerobic, juoksu, hölkkä, pyöräily tai kuntopyöräily, vaatteesi saattavat aiheuttaa painetta ja hankausta ulkosynnyttimiin. Tämä hankaus voi vahingoittaa ja ärsyttää intiimialueen herkkää ihoa.

Saatat huomata, että emättimen eritevuoto lisääntyy liikunnan aikana tai sen jälkeen. Tämä on normaalia, varsinkin jos pyöräilet tai hikoilet paljon. Monilla naisilla sukupuolielinten alueen hikoilu on liikunnan yhteydessä runsasta. Jos vaatteet eivät ime kosteutta tai hengitä, ne sulkevat kosteuden sisäänsä. Tämä pahentaa ärsytystä ja luo täydelliset olosuhteet emättimen mikrobi-infektioille.

Emättimen hiiva infektiot rakastavat lämpimiä ja kosteita olosuhteita. Jos havaitset kutinaa ja paksua, valkoista raejuustomaista eritettä, sinulla on todennäköisesti hiivainfektio. Muihin mikrobi-infektioihin, kuten bakteerivaginoosiin, liittyy juokseva, harmahtava erite ja kalamainen paha haju. Toimi heti, jos havaitset tällaisia oireita – ne voidaan hoitaa helposti tehokkailla itsehoitovalmisteilla.

Muutamalla yksinkertaisella muutoksella ja kiinnittämällä huomiota hygieniaan ennen liikuntasuoritusta ja sen jälkeen voit välttää useimmat tai jopa kaikki liikuntaan liittyvät emätinvaivat.

Tee nämä yksinkertaiset muutokset, niin vältät liikunnan yhteydessä ilmenevää kipua emättimessä

Valitse oikeat vaatteet: Käy läpi vaatteet, joita käytät liikkuessasi. Saatat pitää synteettisistä tiukoista leggingseistä tai housuista, mutta niitä ei ole usein valmistettu hengittävästä kankaasta ja ne voivat aiheuttaa hankausta liikunnan aikana. Vältä stringien käyttöä ja käytä puuvilla-alusvaatteita. Valitse liikkumiseen mieluummin löysät vaatteet, jotka on valmistettu luonnonmateriaaleista ja päästävät kosteuden haihtumaan. Jos välttämättä haluat tiukat vaatteet, suosi puuvillasekoitetta ja muita hengittäviä luonnonmateriaaleja.

Pysy puhtaana! Jos mahdollista, käy suihkussa heti liikuntasuorituksen jälkeen. Jos se ei ole kuntosalilla mahdollista, pese intiimialue ja vaihda ainakin hikiset vaatteet, pikkuhousut ja housut ennen kuin lähdet kotiin. Muista aina huolehtia hyvästä intiimihygieniasta.

Käytä suojaavaa voidetta tai balsamia: Tämä saattaa ehkäistä hiertymisen aiheuttamia palovammoja ja ärsytystä intiimialueella. Talkkia ei enää suositella. Ohut kerros ihoa pehmentävää voidetta, kuten vaseliinia, toimii paremmin. Levitä voide ennen liikuntasuoritusta. Liikunnan ja etenkin kuntopyöräilyn jälkeen kannattaa käyttää Multi-Gyn-taitosta, jolla on välitön ulkoista intiimialuetta viilentävä vaikutus.

Kokeile jotakin uutta ja erilaista: Pyöräily kohdistaa painetta ulkosynnyttimiin, joten voisit kokeilla muitakin liikuntatapoja ja katsoa, olisiko niistä apua.

Älä jätä oireitasi huomiotta: Ei ole mitenkään epätavallista, että raskaan liikunnan jälkeen emättimessä ilmenee kutinaa ja ärsytystä. Jos vaiva jatkuu, älä jää odottamaan, että se katoaisi itsestään. Sinulla saattaa olla mikrobi-infektio.